slanyznak.gif (1107 bytes)

   Monitoring nouzového kanálu CB Slaný                          CB 9, selektivní volba 3916                          

      znak_co2.gif (1700 bytes)

 

Systém pro příjem tísňových SMS zpráv

Systém, dovolující příjem zpráv na přímo na pult operačního střediska Zdravotnické záchranné služby hl.m. Prahy, byl vyvinut podle požadavků ZZS HMP - ÚSZS firmou PROFIA Jihlava, s.r.o. Je ve zkušebním provozu od 1.10.2002 jako první v ČR a zřejmě jeden z prvních na světě.

 

Systém umožňuje

- přijmout libovolnou textovou zprávu

- přijatou zprávu předat ke zpracování přímo na pult dispečerky operačního střediska ZZS HMP

- u zprávy z čísla uloženého v databázi systému předává systém dispečerce spolu se zprávou současně identifikaci volajícího, adresu, případně další významné údaje (například závažné nemoci).

- v okamžiku zpracování operátorkou odesílá systém potvrzující SMS volajícímu tak, aby byl informován o převzetí zprávy

 

Pro koho je systém určen?

Systém je určen zejména pro handicapované občany, kteří z jakéhokoliv důvodu nemohou komunikovat s tísňovými složkami běžným telefonem (neslyšící atd.). Jakkoliv je systém zajišťován operačním střediskem Zdravotnické záchranné služby hl.m. Prahy, je možné jej využít pro přivolání pomoci jakéhokoliv druhu (záchranka, policie, hasiči) kdekoliv v ČR - zpráva bude předána místně i odborně příslušné složce.

 

Jak postupovat v případě požadavku na přivolání pomoci?

V případě požadavku na přivolání pomoci je třeba odeslat SMS zprávu na určené číslo. Zpráva musí obsahovat zejména informaci o tom, co se stalo, a přesné místo, kde je pomoci potřeba.

Příklady zpráv:

SPATNE SE MI DYCHA PRAHA 6 EVROPSKA 123/45 2.PATRO NOVAK

VYKRADENY BYT KROMERIZ MASARYKOVA 1234 KOUCKA

Jakmile je zpráva zpracována dispečerkou linky 155, obdrží každý odesilatel textovou potvrzující SMS "Vase zprava byla zpracovana operatorem tisnove linky".

 

Registrace uživatelů

ZZS HMP nabízí potenciálním uživatelům možnost registrace v naší databázi. Registrovaní uživatelé jsou při příjmu zprávy automaticky identifikovaní, a dispečer má ihned k dispozici jejich správnou adresu a případné další informace. Při požadavku na zásah doma tedy odesilatel nemusí psát do SMS svoji adresu, stačí, když potvrdí že je doma.

Databáze podléhá zásadám pro ochranu osobních dat a není používána k žádným jiným účelům.

Základem pro identifikaci uživatele je jeho mobilní telefonní číslo. K tomuto číslo mohou být přiřazeny další údaje, z nichž nejpraktičtější jsou:

- adresa, na níž se uživatel nejčastěji zdržuje

- případné další závažné zdravotní údaje (epileptik, diabetik, kardiak atd.)

- jakékoliv další informace, která by mohla být užitečná pro záchranné složky (v bytě je pes, kód na domovních dveřích je 1234 apod.)

Zpráva registrovaného uživatele může vypadat např. takto:

URAZ NOHY NEMUZU CHODIT NOVAK

V případě krajní nouze může registrovaný uživatel odeslat i zcela prázdnou zprávu.

 

Důležité upozornění

Z legislativního hlediska není tento způsob doručování tísňových výzev zatím nijak ošetřen a je na něj tedy třeba nahlížet jako na zkušební provoz, který nemusí být zaručen 24 hodin denně. Systém je založen na přenosu SMS zpráv operátory mobilních sítí. Přestože je doručení SMS zprávy zpravidla záležitostí několika sekund, zpráva může se z technických důvodů opozdit nebo dokonce zcela ztratit. Rychlost a kvalita přenosu je plně v kompetenci jednotlivých operátorů a ZZS HMP-ÚSZS ji nemůže nijak ovlivnit. Zprávu je tedy možné považovat za doručenou až tehdy, pokud odesilatel obdrží zpět potvrzující SMS s textem "Vase zprava byla zpracovana operatorem tisnove linky."

Upozornění

Telefonní číslo pro odeslání zprávy je ve zkušebním období distribuováno výhradně mezi sluchově postižené občany prostřednictvím jejich organizací.

Odeslání SMS zprávy je zpoplatněno podle běžných tarifů.

Systém nepřijímá zprávy z anonymních internetových SMS bran!

Případné dotazy rádi zodpovíme ZDE.

(c) OS ZZS HMP - ÚSZS, 2002